Skip to content Skip to footer

Czy samoloty mogą być zasilone zużytym olejem spożywczym?

Wporównaniu z transportem kołowym czy kolejowym transport lotniczy jest szybszy i wygodniejszy dla pasażerów. W stosunkowo krótkim czasie samolotem można dotrzeć na drugi kraniec Ziemi. Jednak nie należy zapominać o tym, że transport lotniczy nie jest obojętny dla środowiska naturalnego. Transport powietrzny negatywnie wpływa na klimat, emitując do atmosfery ogromne ilości gazów cieplarnianych, zwłaszcza dwutlenku węgla. Szacuje się, że na ten moment lotnictwo stanowi nawet 3% światowej emisji gazów cieplarnianych, a w 2050 roku będzie odpowiadało już za 20%. Dodatkowo w połowie stulecia staniemy przed tragiczną wizją rosnącego efektu cieplarnianego, którego skutki mogą być dla ludzkości zatrważające i przede wszystkim – nieodwracalne.

Wyzwania i innowacje w lotnictwie

 W obliczu tych wyzwań naukowcy stale poszukują alternatywnych rozwiązań. Powstał pomysł na samolot elektryczny. Firma Eviation stworzyła taki projekt – Alice – zdolny pomieścić na pokładzie 9 osób i dwie załogi i ma zamiar wypuścić go w powietrze w 2024 roku. Wprowadzane jest także coraz więcej restrykcji względem ograniczenia emisji spalin. Oczywiście pozostaje również przeniesienie odpowiedzialności na społeczeństwo i oczekiwanie porzucenia podróży lotniczych na rzecz innych środków transportu. Nie jest to jednak całkowite rozwiązanie – komercyjne loty były, są i będą potrzebne i nieraz konieczne. Ich ograniczenie, o ile pomocne w zatrzymaniu globalnego ocieplenia, nie likwiduje problemu. Z odsieczą przychodzą konstruktorzy nowoczesnych samolotów o niskim spalaniu paliwa lotniczego i próby konstrukcji samolotów bez emisyjnych.

Rewolucja nadchodzi

28 listopada o godzinie 11:49 GMT z portu lotniczego Londyn-Heathrow wystartował Boeing 787 lini Virgin Atlantic. Czym wyróżniał się ten lot? Był pierwszym komercyjnym lotem na długim dystansie, wykorzystującym w całości SAF, czyli zrównoważone paliwo lotnicze. Paliwo użyte do zasilania wtorkowego lotu zostało w większości wyprodukowane z zużytego oleju spożywczego (UCO) i odpadów tłuszczu zwierzęcego, co oznacza, że do jego produkcji zużywa się 70% mniej węgla.

SAF jest już stosowany w silnikach lotniczych jako część mieszanki z tradycyjnym olejem napędowym, ale po udanych testach naziemnych Virgin i jego partnerzy otrzymali zgodę Federalnej Administracji Lotnictwa USA, kanadyjskich i brytyjskich regulatorów, aby polecieć wyłącznie na SAF.

Samolot wylądował bezpiecznie na nowojorskim lotnisku Johna F. Kennedy’ego o 14:05 EST. “Gdybyście nie wiedzieli, że to lot na 100% SAF, nikt by nie zauważył” – powiedział Mark Harper – Minister Transportu Wielkiej Brytanii, nazywając lot kamieniem milowym w kierunku przyjęcia w pełni SAF i stworzenia zrównoważonego transportu powietrznego.

UCO i SAF odpowiedzią na potrzeby niskoemisyjnego transportu

Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z lotnictwa było jednym z najtrudniejszych wyzwań dla sektora transportu. Być może powstało już rozwiązanie, które uczyni komunikację powietrzną niskoemisyjną, i jest nim zrównoważone paliwo lotnicze.  Zastosowanie SAF staje się kluczowym elementem dążenia do zrównoważonego rozwoju w sektorze lotnictwa. W porównaniu z tradycyjnymi paliwami, SAF stanowi bardziej ekologiczną alternatywę, redukując emisje gazów cieplarnianych i minimalizując wpływ lotnictwa na środowisko naturalne.

Chociaż koszty produkcji SAF są obecnie wyższe niż tradycyjnych paliw lotniczych, rosnące zainteresowanie i wsparcie rządów oraz przedsiębiorstw przyczyniają się do rozwoju tej branży. Firmy specjalizujące się w recyklingu surowców w tym UCO, takie jak firma EMKA Oil, odgrywają kluczową rolę, dostarczając surowce do produkcji zrównoważonego paliwa.